Szimulátoros oktatások a Rail Cargo Hungariánál
A Rail Cargo Hungaria Zrt. által üzemeltetett ÖBB Taurus mozdonyok nagy részénél sikeresen megtörtént az átállás az eddigi átalánydíjas elszámolásról a ténylegesen elfogyasztott energia alapján történő számlázásra. Annak érdekében, hogy az új elszámolási rend alapján a társaság érdemi megtakarítást érhessen el, az RCH meghirdette az ECO-DRIVING programot, melynek része az energiatakarékos vonattovábbítást meghatározó tényezők vizsgálata és súlyozása, oktatási program és tematika kidolgozása, az oktatások megszervezése, lebonyolítása, az elsajátított vezetési technika alkalmazása, valamint visszacsatolás az eredményességről.
A program keretében a társaság Vontatás szervezetének szakemberei felmérték a környező országok vasúti társaságainál alkalmazott energetikai oktatási módszereket, valamint megismerkedtek a hazai oktatási gyakorlattal, illetve szembesültek annak hiányával is. A Baross Gábor Oktatási Központtal együttműködve kidolgozták a mozdonyvezetők oktatási programját, megalkották az elméleti és gyakorlati oktatási anyagokat, feladatokat.
A tavaly ősszel megtartott elméleti oktatásokat a múlt héten befejeződött szimulátoros gyakorlati oktatások tették teljessé. A mozdonyvezető kollégák párban gyakoroltak és egymást váltva többször továbbíthatták ugyanazt a vonatot ugyanazon körülmények között. A cél a menetidő tartása mellett, az egyre jobb fogyasztási értékek elérése volt.
Az oktatások sikerrel zárultak, a kollégák megtanulták az energiatakarékos vonattovábbítás alapszabályait, és hogy hogyan tudnak időveszteség nélkül jelentős mennyiségű villamosenergiát megtakarítani úgy, hogy az nem megy sem az üzemvitel, sem a biztonság rovására.
Előre meghatározott tesztidőszakra vonatkozóan megkezdődött a mért értékek kiértékelése, mely alapján következtetéseket lehet levonni arra vonatkozóan, hogy oktatáson tanultak, vagyis az energiatakarékos vonattovábbítás alkalmazásával mekkora összegű megtakarítást tudunk elérni.
Érdekességképp egy példa:
Ugyanazon paraméterek (vonat összeállítása, mozdony, időjárás, vonalszakasz, forgalmi körülmények) mellett egy vonat energiafogyasztásának szélső értékei a szimulációk során 635, illetve 158 kWh volt.
És hogy mit jelentenek ezek az eredmények?
Az alábbi képeken látható felső (kék) számok azt mutatják, hogy a mozdony mennyi energiát használt fel, az alsó (sárga) értékek pedig azt, hogy a villamos visszatápláló fékezésnek köszönhetően mennyi energiát táplált vissza. Ennek a két számnak a különbsége (1. kép: 647-12, 2. kép: 161-3), az a felhasznált villamosenergia-mennyiség, aminek költségét meg kell fizetnünk a Pályavasút felé. Mindez jól reprezentálja, hogy – azonos feltételek fennállása esetén – mekkora a különbséget jelent az energiatakarékos vezetés alkalmazása.
Forrás: RCH