Szakmai látogatás a Rotterdam-i kikötőbe
MLSZKSZ tagságából szerveződött 11 fős csapattal, június 21-23 között meglátogattuk Európa legnagyobb kikötőjét a Rotterdam-i Kikötőt.
Csak érdekesség képen a kikötő 42 km hosszú, 63 milliárd Euro az éves árbevétele (8,2% a holland GDP-nek), 100.000 db belvízi, 30.000 db mélyvízi hajót fogad évente, 469 millió tonna áru fordul meg évente, 15,3 millió TEU éves konténer forgalom és a listát lehetne folytatni ezekkel a gigászi számokkal.
A látogató csapatunk Amsterdamon keresztül érkezett repülővel, kipróbáltuk a holland vasút szolgáltatásait (10-12 percenként ment vonat Rotterdamban – így nincs amit lekésni 😊) is. Rotterdam nem egy nagy város, mivel kevés a helyük, ezért nem ritkák a 20 emeletes épületek. Szállásunk a kikötő közlében, egészen pontosan egy gabonasilóval átellenben, a metró megálló mellett volt. Ezt a gabonasilót vízről töltötték, mondhatjuk belvárosi környezetben, pormentesen, mellette egy gabona termék feldolgozó is volt. De láttunk gabonasilót átépítve lakóházzá is. A hollandok nagyon profik régi épületek új funkciókkal való életre keltésében. Amúgy a klasszikus lakóházak, magyar szemmel nézve lehetetlenül kis alapterületűek, tényleg csak alvásra és minimális lakás funkciókra alkalmasak – picit felturbózott hotel szoba, amiben mindent magad csinálsz (már amit lehet).
Szakmai része a látogatásnak nagyon sűrű és tartalmas volt, kezdve a kikötő irányító központba történő eligazítástól, honnan a 17. emeletről nem mellesleg remek kilátás nyílt a városra és kikötő egy pici részére, intenzív hajó forgalom mellett. Majd egy közel 1 órás buszozással elértük a kikötő külső részét, itt megtekintettük az ECT konténerterminált, részletes tájékoztatást kaptunk a napi operációról, jó néhány hajót raktak ki és be is párhuzamosan. Majd a kikötő látógatóközpontjában egy nagyon kiváló szendvicses ebéd után elmentünk megnézni az igazi nagy vasakat. Óriási szerencsénk volt, mert a mélyvízi kikötőben igazi „mély tengeri nehéztűzérséget” láthattunk. Amikor elindult érkezett a HMM Doublin egyik +20.000 TEU-s „piciny” hajó és láthattuk a hogy a TUG-k pillanatok alatt kikötői pozícióra rakták ezt a gigászt a maga 400 méteres hosszával. Mellette egy CMA-CGM Antoine de Saint-Exupery szintén +20.000 TEU-s „piciny” hajója rakodott. De meg tudtuk tekinteni a mélytengeri olajkitermelő platformokat lerakó gigászt is a Pioneering Spirit-t is maga 300 méteres hosszával, óriási daruival, ez a hajó nem mellesleg mélytengeri csővezeték fektetésre is alkalmas 4000 méterig.
Összességében egy nagyon tartalmas, szakmailag erős napot tudtunk eltölteni a rotterdami kikötőben, meg tudtuk nézni a jéghegy csúcsát, látnivaló maradt még bőven, így ha lehet 2024-ben is visszamegyünk tovább bővíteni vízifuvarozáshoz kapcsolódó tudásunkat.