Olyan boom előtt állunk, mint amikor a lovaskocsiról átültünk az autókra

Posted by Bíró Koppány Ajtony

A logisztika egyik legnagyobb kihívása a munkaerőhiány: az iparágban az összes üres munkahely száma 4-szereződött 5 év alatt, 3636 üres álláshely volt. A technológiai fejlődés ugyanakkor nem áll le, és olyan szinten pörög, hogy aki nem lép időben, könnyen csődbe mehet. Ezért is értékelődött fel a különböző automatikus technológiák szerepe, illetve a raktáron belüli folyamatok újratervezése a raktárlogisztikában.

A munkaerővel csak három baj van: kevés, képzetlen illetve a munkáltatóknak morális problémákkal néznek szembe. Utóbbi azt jelenti, hogy a munkavállalók sokszor nem tartják be a munkavégzés alapvető szabályait. Például előfordult, hogy egy másik országba küldte volna a fuvarost a diszpécser, mint amit előző napon megbeszéltek, ezért felmondással fenyegette meg a munkáltatóját.

A technikai újdonságokkal nehéz lépést tartani, a blockchain technológiától kezdve automata targoncákon és drónos leltározáson keresztül az önvezető logisztikai járművekig egy sor olyan technológiával találkoznak, amelyek alapjaiban változtathatják meg a logisztikát a következő években. A légi fuvart az e-kereskedelem húzza, így nőtt kb. ötödével egy év alatt a terület. Az e-kereskedelem brutálisan bővül, az Alibaba tavaly a black Friday-en 23 milliárd dollár értékű árut adott el és volt olyan 8 perces időszak, amikor 250 ezer megrendelés érkezett be hozzájuk.

A közúti, vasúti, vízi logisztikai ágazati együttműködések különösen fontosak lesznek, ahogyan Bíró Koppány Ajtony fogalmazott, vagy együttműködnek, vagy meghalnak, mivel az ellátási láncokat optimalizálják, és ezzel rengeteg költséget lehet spórolni.

“A logisztika egy olyan fejlődési boom előtt áll, mint amikor a lovas kocsiról átültünk a robbanómotoros autókra. Aki nem fogja az újításokat, új technológiákat alkalmazni, az le fog maradni, a technológiai fejlődés elképesztő, aki az újdonságokat nem vezeti be, az azt veheti észre, hogy nem fog tudni versenyképes ajánlatot adni, mert annyival olcsóbbak a versenytársak, nem beszélve a szolgáltatás színvonaláról”

– vélekedett Bíró Koppány Ajtony.

Kerekes István, az épületfejlesztői oldalt képviselő Goodman Hungary Country Managere elmondta, hogy ma már teljes mértékben személyre kell szabni az épületeket, ugyanakkor ügyelni kell arra is, hogy egy épülő épületet akkor is újra lehessen hasznosítani, ha azt a bérlő elhagyja. A magyar logisztikai piacon az igény kézzelfogható, de a telkek megtalálása és az időre, szerződésben rögzített áron kivitelező partnerek megtalálása már hatalmas gondot jelent.

A logisztikai szakma olyan mértékben változik, hogy nem lehet előre látni, hogy 5 vagy 10 éves időtávon is megfelelő lesz-e az a raktárépület, amit fejlesztenek, ez egy nagy kihívás a szakmának. A fejlesztőknek fontos, hogy abszolút testreszabott épületet tudnak készíteni, de a megrendelői oldalról is fontos, hogy előrelátóan tervezze a raktárt, gyárat.

Az épületen belüli logisztikáról Somogyi Attila, a Logi-Store Kft. kereskedelmi igazgató beszélt előadásában. Az elmúlt egy évben közel harmadával nőtt az a bértömeg, amit a minimálbérért dolgozóknak ki kel fizetni, de sokkal aggasztóbb, hogy összességében 73 ezer üres álláshely volt Magyarországon.
A logisztikai iparágban az összes üres munkahely száma 4-szereződött 5 év alatt, 3636 üres álláshely volt.

Ezért is értékelődött fel a különböző automatikus technológiák szerepe, illetve a folyamatok újratervezése a raktárlogisztikában. Hatalmas hatékonyságbeli különbségek vannak a hagyományos és az újszerű technológiák között, az ezek közötti választást alapos üzleti elemzés alapozza meg. Nagy beruházást igényelnek az automatizációs fejlesztések, ugyanakkor általában 4-5 éven belül megtérülnek. 2020-ig ezekre uniós források is elérhetők, de hogy ezután ki és hogyan juthat hozzá uniós forráshoz, az még nem dőlt el. 

Forrás: Portfolio

Válassza ki a pénznemét
HUF Magyar forint
EUR euró