A kombinált áruszállítás olcsóbb és biztonságosabb, mint a közúti
A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) együttműködik a ChemLog Tracking&Tracking (T&T) projekt magyarországi partnerével, a Magyar Tranzitgazdasági Irodával annak érdekében, hogy a projekt szakmai tapasztalatai a magyar áruszállításban is hasznosuljanak.
Az Európai Unió kezdeményezésére 2012-ben életre hívott ChemLog T&T projekt célja olyan innovatív megoldások megfogalmazása, amelyek biztonságosabbá és hatékonyabbá teszik a veszélyes áruk szállítását és hozzájárulnak a környezet védelméhez. A Magyar Tranzitgazdasági Iroda azért választotta partneréül az MLSZKSZ-t, mert a szövetség a komplett logisztikai szolgáltatási láncot lefedi. A felek az együttműködéstől a logisztikai szolgáltatások színvonalának emelkedését és a hazai szolgáltatók versenyképességének erősödését is várják.
A ChemLog T&T projekt kapcsán feltárt tapasztalatokat és a korszerű információs-technológiai eszközökön és alkalmazásokon (ITS-en) alapuló innovatív megoldásokat a Magyar Tranzitgazdasági Iroda az MLSZKSZ tagjaival együttműködve kívánja a magyar piacon hasznosítani. A projekt a Central Europe Programban az Európai Unió és Magyarország társfinanszírozásával valósul meg. Magyarország mellett további hét ország szakértőiből álló projekt elemzői a veszélyes áruk szállítása szempontjából vizsgálják az egyes áruszállítási módok sajátosságait és keresik azokat a megoldásokat, amelyekkel a szállítási és ezzel összefüggésben a társadalmi és környezetterhelési kockázatok mérsékelhetőek.
A munka első szakaszában a szakemberek felmérték a veszélyes áruszállítás szabályozásának nemzeti sajátosságait, illetve megvizsgálták, hogy az egyes tagállamok mennyire felkészültek az olyan vonatkozó Uniós irányelvek alkalmazására, mint az Intelligens Közlekedési Rendszerek kiépítése és használata (40/2010 EU ITS direktíva), illetve a vasúti áruszállítás térnyerését biztosító lehetőségek feltárása (Az EU közlekedéspolitikájáról szóló Fehér Könyv).
A vizsgálat során az elemzők megállapították, hogy a vasúti (kíséretlen), illetve a vasút-közúti intermodális (kombinált) áruszállítási mód megfelelő szervezéssel olcsóbb és a környezeti hatásokat, valamint a baleseti lehetőségeket is beleértve jóval biztonságosabb, mint a közúti. Az MLSZKSZ 2013-ban készített tanulmánya szerint megfelelő intézkedésekkel a közúti forgalom 5 százaléka vasútra irányítható, aminek hatására éves szinten közel 78 milliárd forinttal csökkennének az állami útfenntartási kiadások, és 8,3 millió tonna plusz megbízással nőne a vasúttársaságok forgalma és ezzel együtt a MÁV bevételei is. Amennyiben a szükséges intézkedések és fejlesztések elmaradnak, a dráguló közúthasználat miatt Magyarországot elkerülheti a tranzit teherforgalom, így hazánk könnyen lekerülhet a nemzetközi szállítmányozási útvonalak térképéről.
„Általánosan elmondható, hogy ami a veszélyes áruszállításra igaz, mint lehetőség, az legtöbbször igaz az egész árufuvarozás területére. A ChemLog T&Tprojekt eredményei és az MLSZKSZ teljes szolgáltatási láncot lefedő tudásának összekapcsolása új lehetőségeket nyithat, a logisztikai folyamatok szervezésében Magyarországon.”– mondta Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke